Alle deelnemers aan de Jona-cantateNa maanden intensief repeteren is het eindelijk zo ver: de uitvoering van de Jona-cantate komt er aan. Het belooft een hele spannende en uitdagende cantate te worden, vooral doordat er zoveel verschillende instrumenten en zangers op het podium staan. Het gebeurt niet vaak dat zes blokfluiten worden gecombineerd met een klein kamerorkest, een gemengd koor van 21 mensen en een klein dameskoor.

Het repetitieproces

De eerste maanden hebben we vooral als groep geoefend. In een later stadium zijn de zes zangeressen erbij gekomen, en hebben we gewerkt aan het samensmelten. Want met zijn twaalven vormen we de stem van God, die niet zichtbaar maar wel hoorbaar is. Eind maart zijn de eerste repetities geweest met het kamerorkest en gemengd koor erbij. Voor sommigen was dat even wennen, zo'n andere klankkleur. De eerste repetities in de Barbarakerk waren ook spannend. Want doordat de stem van God niet zichtbaar moet zijn, staan we met z'n allen ver weg van de dirigent. En op zo'n afstand op elkaar reageren is toch even wennen. Na wat heen-en-weer geschuif en hard oefenen zijn we daar ook uit gekomen. En werd het aldoor mooier en indrukwekkender. Mariëlle vertelt: "de eerste repetitie met het koor en orkest erbij heb ik gemist. Dus in de Barbarakerk was voor mij de eerste keer dat we met z'n allen het slotdeel speelden. Dat was zo mooi, kippenvel kreeg ik er van! En het feit dat je het samen speelt met het orkest, deed mij even huiveren. Maar het stuk is zo goed in elkaar gezet dat je de blokfluiten echt wel hoort. Heel knap gedaan!" Marijke vult aan: "de laatste repetitie was ook echt spannend. Want nu hebben we alle delen doorgenomen. Soms ging er nog wat mis. Maar gelukkig hebben we vrijdag voor de premiere nog een laatste doorloop. En dan komt alles goed, daar heb ik het vertrouwen wel in. Want je merkt toch wel dat iedereen er hard op heeft geoefend."

Stem van God

Dat de stem van God door een blokfluitsextet en zangeressen wordt uitgebeeld, is niet zo heel vreemd. "Dat werd in de tijd van de barok ook al gedaan," aldus Els. "Toen werd de blokfluit ook al vaak gebruikt om het bovenaardse te representeren. Dat gegeven heeft Alfons van der Mullen, de componist, goed gebruikt en gelinkt naar de hedendaagse muziek." En om dat gevoel nog te versterken, staan de zangeressen en de blokfluitisten dus ook buiten het koor verdekt opgesteld. Want in het dagelijks leven zie je God ook niet. Pas als het laatste woord over Jona heeft geklonken, 'daalt God af' en komt hij bij het orkest. In het afsluitende dubbelkorige deel, samen met orkest, wordt opgeroepen om niemand uit te sluiten. En dit staat centraal in de hele cantate.

De cantate wordt opgevoerd op de volgende dagen:
24 april Grote of Barbarakerk in Culemborg. Aanvang 20.00 uur
26 april H. Hartkerk in Boxtel. Aanvang 15.00 uur
1 mei Geertekerk in Utrecht. Aanvang 20.15 uur.

Kaarten kosten €10 (Boxtel) of €15 (Culemborg en Utrecht), inclusief tekstboek. Kinderen tot 18 jaar gereduceerd tarief.